zaterdag 9 januari 2010

Sneeuw & Familiediner : een gladde combinatie ?



2010 is ondertussen 9 dagen oud en ik heb er al een "leuke" familiecrisis opzitten.
- Ingrediënten : familie-bijeenkomst (grootvader, kinderen & kleinkinderen) + onvoorspelbaar winterweer.
- Uitslag : afgelaste familiebijeenkomst onder initiatief van mijn moeder.
- Gevolgen : vele gsm-berichten, zware gesprekken, familie-spanningen, oude koeien verlaten de grachten,...


Ik moet bekennen : ik had het me anders voorgesteld. Mijn moeder handelde duidelijk uit haar angst voor sneeuw+autorijden en uit haar ongerustheid wat haar kinderen zou kunnen overkomen.


Het doel van een familiefeest is naar mijn gevoel toch om dichter bij elkaar te komen. Een feest waar men kan bijpraten, lachen, plezier maken,... maw de familiebanden nog verder aansterken.


Ik zie mijn familieleden enkel tijdens deze jaarlijkse nieuwjaarsdiners of een huwelijk. Hoe diep zijn dan onze familiebanden? Hoeveel waarde schenkt men dan aan elkaar? Er worden op deze bijeenkomsten steeds bepaalde onderwerpen vermeden en iedereen heeft aan tafel zijn eigen (diplomatisch gekozen) zitplaats. Yep, een echte hedendaagse familie.


Wat mij echter tot in de ziel raakt is dat men gewoonweg niet eerlijk is tegen elkaar.
Iedereen wijst zo graag met een vinger naar de ander, waarbij er nog 3 vingers naar henzelf wijzen !? (blijkbaar nooit bij stilgestaan ?!) 


Ja, ik heb ook spijt dat het niet doorgaat & ja, het is ondertussen gestopt met sneeuwen.
Maar : HET IS MAAR EEN ETENTJE !!!!!!!
Het wordt waarschijnlijk weer een puzzelwerk om een nieuwe data te prikken, maar uiteindelijk gaat het toch over het 'gezellig samenzijn', over 'binding' ... en als (h)échte familie zal ons dat zeker lukken.

Evy

Geen opmerkingen:

Een reactie posten